Mednarodno izobraževanje v Litvi: Skupaj za otroke, ki svet doživljajo drugače

Domov » Blog » Uncategorized » Mednarodno izobraževanje v Litvi: Skupaj za otroke, ki svet doživljajo drugače

V maju 2025 se je v litovskem mestu Šiauliai odvilo mednarodno izobraževanje Bridging Gaps: Librarians to Support Youth with Special Needs, namenjeno knjižničarjem iz različnih evropskih držav, ki se pri svojem delu srečujejo z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami. Osrednji temi srečanja sta bili senzorno branje ter podpora otrokom in mladim z avtizmom in ADHD-jem. Na dogodku smo sodelovali knjižničarji iz Litve, Latvije, Portugalske, Nizozemske in Slovenije – slednjo je zastopalo sedem knjižničark.

Sedem knjižničark iz Slovenije.

 

🏛 “Library for All” – Knjižnice kot vključujoči prostori

Dogodek je gostila Šiauliai County Povilas Višinskis Public Library, ki je del nacionalne pobude Library for All – mreže litovskih knjižnic, osredotočenih na dostopnost, inkluzijo in podporo različnim uporabnikom, ne glede na njihove potrebe. Med ogledom knjižnice smo udeleženci spoznali senzorične prostore, tihe kotičke za umik, vizualne opore in inovativne pristope za gibalno in komunikacijsko ovirane obiskovalce.

 

🧠 Otrokov vsakdan – razumevanje nevrodivergentne izkušnje

Osrednji izobraževalni sklop A Neurodivergent Young Person and Their Everyday Life je vodila priznana strokovnjakinja Virginija Juškevičiūtė, ki je poudarila pomen okolja pri razumevanju vedenja otrok z avtizmom ali ADHD. Težave pogosto ne izvirajo iz samega posameznika, temveč iz neprilagojenega okolja, ki ne upošteva njihovega načina doživljanja sveta. Med obravnavanimi temami so bile:

  • razlika med senzorno preobremenitvijo in izbruhom,
  • potreba po jasnih rutinah in strukturiranem okolju,
  • pomen razumevanja maskiranja in tihega trpljenja otrok, ki se trudijo “prilegati”,
  • intenzivno čustveno doživljanje in empatija, ki jo nevrodivergentni otroci pogosto doživljajo drugače.

 

🗣 Komunikacija, ki odpira vrata – gradimo mostove v knjižnicah

Predavanje Communication Supports: Practical Tips and Guidelines for Building Bridges in Our Libraries je ponudilo številna orodja in strategije za lažjo in učinkovitejšo komunikacijo z nevrodivergentnimi otroki:

  • vizualne komunikacijske kartice in urniki,
  • uporaba simbolov in gest,
  • zmanjšanje senzornega dražljaja (svetloba, zvok),
  • poudarek na sočutni prisotnosti in sprejemanju brez sodb.

Knjižničarji smo se učili, kako z majhnimi, a pomenljivimi prilagoditvami ustvariti knjižnico kot varen in razumljiv prostor, kjer se lahko vsak otrok izrazi na svoj način.

 

📖 Senzorno branje – most do sveta občutkov

Pomemben poudarek izobraževanja je bil tudi sklop Sensory Readings: Introduction to the Method, ki je udeležence seznanil z osnovami senzornega branja – pristopa, ki skozi vključevanje čutov spodbuja doživljajsko razumevanje vsebin in omogoča večjo vključenost otrok s posebnimi potrebami.

👣 Sensory Tools and Instruments nam je ponudil pregled različnih senzoričnih pripomočkov (taktilni materiali, vonjalne kartice, zvočni elementi, senzorične igrače) ter praktične nasvete za njihovo uporabo v knjižničnem okolju.

🏡 Presentation of Sensory Room in Practical Workshop sta udeležencem omogočila ogled senzorične sobe in aktivno sodelovanje v delavnici, kjer smo na podlagi izbrane knjige pripravili senzorno bralno srečanje.

📚 Sensory Reading Scenarios je nudil vpogled v to, kako izbrati ustrezno knjigo, strukturirati bralno dejavnost in upoštevati individualne potrebe otrok. Posebno pozornost smo namenili pripravi varnega in stimulativnega okolja, kjer otroci lahko skozi zgodbo in čute povezujejo besede s pomenom na sebi lasten način.

 

📚 Znanje, ki odpira vrata v Logatcu

Udeležba na tem izobraževanju je za Knjižnico Logatec pomenila dragoceno priložnost za širjenje strokovnega znanja in krepitev vključujočih praks. Pridobljene vsebine se lahko implementirajo kot:

  • senzorično obogatene pravljične urice,
  • ustvarjanje senzoričnih kotičkov za umik in pomiritev,
  • dogodki, ki so prijazni do vseh otrok – tudi tistih, ki svet doživljajo nekoliko drugače,
  • sodelovanje z vrtci in šolami za večje razumevanje in podporo nevrodivergentnim otrokom v lokalni skupnosti.

 

 

🧩 Moč sodelovanja

Poleg vsebinskega dela je izobraževanje omogočilo tudi dragoceno mednarodno povezovanje. Knjižničarji iz Slovenije, Litve, Latvije, Portugalske in Nizozemske smo si izmenjali izkušnje, ideje in dobre prakse, kar je odprlo vrata za bodoča sodelovanja in skupne projekte.

Sodelujoči knjižničarji iz Litve, Latvije, Portugalske, Nizozemske in Slovenije.

 

 

🌍 Za prihodnost brez izjem

Izobraževanja, kot je Bridging Gaps: Librarians to Support Youth with Special Needs, kažejo pot knjižnicam, da postanejo prostori empatičnega poslušanja, prilagajanja in soustvarjanja. Z razumevanjem nevrodivergentnosti ne gradimo le bolj dostopnih prostorov – temveč tudi bolj povezano, vključujočo in človeško skupnost.

Avtorica: Tanja Slabe, Knjižnica Logatec, maj 2025

 

Financirano s strani Evropske unije. Mnenja in stališča, izražena v besedilu, so izključno mnenja avtorja oziroma avtorjev in ne odražajo nujno stališč Evropske unije ali Izvajalske agencije za izobraževanje, avdiovizualno področje in kulturo (EACEA). Evropska unija in EACEA za njihovo vsebino ne odgovarjata.

Druge novice

COMMENT

Post a Comments

A lectus ac pulvinar tincidunt accumsan. Ullamcorper dolor at lectus ac, sed facilisis hac. Molestie aliquam ut blandit nibh vulputate lectus in sit. Egestas in dolor dui purus tincidunt eget cras nisl est aliquam ut blandit nibh vulputate lectus ullamcorper.